BAB 4 : LAPORAN TEKNIKAL
BAB 4
LAPORAN TEKNIKAL
LAPORAN TEKNIKAL
4.1 PENGENALAN
Laporan teknikal menjurus kepada tugas-tugas atau kerja yang telah dilaksanakan semasa latihan industri. Setiap tugas yang diberikan perlu mengikut proses dan prosedur yang telah ditetapkan ianya dijalankan secara berperingkat-peringkat. Ia memastikan segala pengurusan organisasi dapat berjalan lancar tanpa menimbulkan masalah. Di dalam bab ini, pelajar diminta untuk melaporkan segala aktiviti dilakukan yang melibatkan proses kerja yang telah dilakukan selama 20 minggu di syarikat tersebut. Segala kerja yang melibatkan aktiviti dan proses ini hendaklah dilakukan supaya pelajar dapat mengetahui dan mempelajari cara untuk mengendalikan kerja tersebut dengan baik.
Bab ini menerangkan mengenai cara mengemaskini laman web Putrajaya. Web ni juga terdapat di aplikasi ‘mobile’. Web Putrajaya ini merupakan web tentang tempat-tempat menarik di Putrajaya. Web ini dibuat kerana dapat membantu pelancong-pelancong luar negeri dan luar negara. Terdapat lokasi tempat, gambar dan penerangan didalam web ini bertujuan dapat memudahkan pelancong mencari dan mengetahui sejarah tempat tersebut. Penerangan di dalam Bahasa Inggerish bagi memudahkan pelancong luar negara faham. Selain itu, belajar dan mengetahui cara menggunakan Microsoft Infopath dan Share Point.
4.2 Cara mengemaskini ‘website’ Putrajaya.
Daftar masuk website Putrajaya.
Membuka Point of Interest untuk mengedit page.
Membuka page yang hendak di edit.
Menambah penerangan supaya nampak lebih panjang dan menarik.
Membetulkan lokasi yang salah.
Menambah gambar-gambar menarik tentang sesuatu tempat supaya pelancong mudah mencari tempat tersebut.
Selepas selesai mengedit page tersebut, menakan butang update untuk menyimpan semua perubahan yang dilakukan.
4.3 Cara menambah ‘page’ baru di ‘Point Of
Interest’ dalam ‘website’
Putrajaya.
Menekan butang add untuk menambah page baru di Point of Interest.
Membuka article owner untuk menambah owner di Point of Interest.
Menekan butang add untuk menambah owner.
Menekan butang submit selepas siap menambah.
Membuka semula POI selepas selesai mengedit article owner dan memilih Kementerian .
Menambah POI id,penerangan dan nama Kementerian.
Menambah contact Kementerian tersebut.
Meletakkan maps Kementerian itu.
Menambah gambar Kementerian tersebut supaya mudah pelancong mencari.
Menekan butang submit selepas siap.
4.4 Melaksanakan tugasan menggunakan Microsoft Infopath dan Share Point.
a) Mempelajari dan memahami tentang Microsoft Infopath kepada Share Point.
b) Encik Azlinor memberikan laman web ‘testsp.ppj.my’ dan memberikan username untuk mengelog masuk dan memcuba untuk membuat dan memahami Share Point.
c) Mempelajari tentang penggunaan Sharepoint dan Microsoft Infopath di youtube dengan melihat tutorial.
d) Mencuba membuat beberapa form soalan di Microsoft Infopath.
4.5 Membuat coding mengenai e-document.
Coding tentang form Pendaftaran Fail.
Form Pendaftaran Fail yang telah siap dibuat.
Membuat coding tentang Pendaftaran Dokumen Masuk selepas menyiapkan coding Pendaftaran Fail.
Form Pendaftaran Dokumen Masuk yang telah siap dengan menyiapkan background color .
Membuat coding tentang Pendaftran Dokumen Keluar.
Form tentang Pendaftran Dokumen Keluar.
Membuat form ni menjadi 2 bahagian.
Coding yang telah dibuat dengan bantuan staff mengenai menu utama e-document.
Menu utama e-document yang telah siap.
Php yang telah dibuat mengenai Form Pendaftaran Fail.
Php yang telah dibuat mengenai Form Pendaftaran Fail untuk kalender.
Php yang telah dibuat mengenai form yang sama untuk database jabatan dan bahagian yang terkandung dalam form tersebut.
Membuat coding baru berkaitan php form Pendaftaran Fail untuk memasukkan semua database.
Data yang telah dimasukkan kedalam form Pendaftaran Fail.
Membuat coding mengenai e-document.
a) Membuat Microsoft Excel tentang switch dan port mapping di Wayside Equitment Luar dan Dalam Kompleks Perbadanan Putrajaya.
b)Membuat table tentang IBMS,BCS dan UPS.
c) Memasukkan switch di cmddan cisco prime untuk meihat port mapping yang hidup dan meletakkan di Microsoft Excel Wayside Luar dan Dalam Kompleks PPJ.
d) Membuat table tentang IBMS,BCS,UPS,PLC,Bio Metric,Data dan Phone di setiap blok,anex1,anex2 dan auditorium di Wayside Equitment Kompleks Perbadanan Putrajaya.
e)Membuat table tentang CCTV,Traffic Light,Bio Metric,VMS,RMS,PLC,UPS,Data dan Phone di setiap presint di Wayside Equitment Kompleks Perbadanan Putrajaya.
Switch yang telah dimasukkan di cmd (skrin hitam).
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
16 comments:
nice bro.. kerja hampir sama dengan kerja aku buat.
nice one
Mohon izinkan Saya amik ayat awak sedikit ye
minta izin utk rujukan ye ,tq
sangat membantu, thanks
saya nk mintak izin ambik sedikit ayat awak dan dijadikan sebagai rujukan
Mintak izin ambil sedikit ayat awak untuk laporan saya...Terima Kasih
mintak izin ambil sedikit ayat awak untuk laporan
saya meminta izin dari admin untuk dijadikan rujukan kepada saya
Minta izin untuk jadikan rujukkan
Sangat membantu, Minta ambil ayat awak ye Terima Kasih
Minta izin ya nak buat rujukan
minta izin untuk rujukan ya... terima kasih
hai, mintak kebenaran untuk buat as rujukan. TQ :))
Hai,minta izin untuk dibuat rujukan. Terima kasih ^^
minta izin untuk rujukan dan amik ayat sikit ya.
Post a Comment